måndag 5 juni 2017

ÄNTLIGEN DE STORA LERKRUKORNA PÅ PLATS



Hej måndag! Det är så många lediga dagar så här års, och jag har dessutom varit "hembunden" ganska mycket på senare tid då jag hade en liten med vattkoppor hemma. Och vad bättre än att växla hemarbetet med trädgårdsfix! Jag har hunnit med att hämta riktigt stora urnor i antik nyans från Årsta trädgårdshallar (vill ta med aaaallllla växter hem också, tråg fulla med allt man vill ha!). Tungt blev det men väldigt nöjd är jag. Eftersom jag saknar både grindstolpe eller "början" på trädgården när man gör entré från gatan, så betonar jag ingången med två stora urnor med varsitt buxbomsklot. Välkommen in, ungefär.




Närmare fasaden fortsätter en samling pelargoner i lerkrukor, mitt emot lavendelhäcken. Och uppe vid trappräcket som leder en in, står fler antika lerkrukor som plockar upp både ton och utseende från de stora urnorna vid entrén. Så att man binder ihop det, lite röd tråd kan man säga. Men inte för strikt, lagom uppblandat - det passar bäst till sekelskiftesfasaden tycker jag. 




När jag ändå hämtade hem stora urnor, tog jag hem en STOR urna. Denna kan femåringen försvinna i, och den har jag placerat i ett mörkt hörn i trädgården intill matplatsen. Ty det finns ett riktigt enkelt och bra knep, effektfullt som få, som jag snappat upp som trädgårdsdesignernybörjare; att låta ljusa blommor avteckna sig mot mörka skuggiga partier. Så när häcken tätnat och blivit jämnt mörkt grön kommer den vackra megakrukan och dess vita hortensior vara tipptopp att titta på från matbordet. Det var en liten inblick i trädgårdens främre del. 



Bild studio karin






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar