tisdag 13 oktober 2015

KALKSTEN I BADRUM - OCH ETT PAR ORD OM STEN OCH TREND



Hej måndag! En hel vecka har förflutit sedan mitt förra inlägg, och det är som vanligt för att det sker mycket "utanför" skärmen i min firma som jag lägger tid på just nu. Exempelvis är jag i gång med att ÄNTLIGEN ha hittat en tjej som skall projektleda mig så att jag kan lägga mer tid på mina designuppdrag och mindre tid på, just, projektledning. Skoj-skoj! De senaste veckorna har jag hållit på med ett funkishus, där mycket görs om från början. Totalrenovering av alla ytskikt, och nya badrum som jag skall rita. Därför dyker jag in i lite badrumsinspiration a la funkisprojektet. I detta hus har vi valt portugisiskt kalksten i hela källaren (ingång, hall, korridorer, tv-rum, matkällare, allt) som ett genomgående material och det blir så fint! Att välja en sten i källaren gör ju att det blir mer klätt som ett bo-plan, och inte känns som just källare. Dessutom är sten en fantastiskt effektiv värmebärare om man väljer golvvärme, vilket jag tycker att man skall göra när man väljer stengolv i vårt klimat. Man slipper ju då även element under alla fönster, win-win. Hoppas kunna fortsätta med kalkstenen i badrummen på övervåningen när vi kommer så långt. Portugisisk kalksten ser ut som på bilden, har en mycket varm och mjuk fin grå ton, och ter sig som sammetsmatt om man väljer en slipad yta (välj inte polerad = den är blankblank). Kalksten är i stort sett samma sak som marmor, men det skiljer ett par miljoner år, kan man säga. Den är mer porös, och mjuk sten, och kan få fläckar som marmor kan. Speciellt i dusch, av det eviga schampot som rinner där. Men jag tycker att i och med den naturliga vackra fläckigheten som stenen har, så syns inte patinan som stenen drar på sig med åren så mycket. Dessutom kan man sköta den bra med linoljesåpa! Bara såpa, inte starka produkter som riskerar att fläcka stenen mer än nödvändigt. Man kan välja på att lägga modernt kvadratiskt som ovan, då jag tycker att  30 x 30 cm och 40 x 40 cm är finast. 60 x 60 cm är bra men då bara om man har riktigt stora rum/ytor att täcka.




En annan läggning, som också är den billigaste i inköp, är det som kallas "fallande längder". Då kommer alla stenar i samma bredd, exempelvis 20 cm, men har olika långa bredder. De läggs helt oregelbundet, och påminner om ett plankgolv där man får framträdande linjer åt ena hållet bara. Snyggt och ganska klassiskt intryck, bra för hus runt sekelskifte och 20-tal.




Att matcha olika stenar skall man göra på rätt sätt... Man matchar antingen genom att ådringen matchar, dvs man kan lätt matcha en vit marmor med grå ådring med en svart marmor med grå ådring. Eller så kan man så klart matcha via nyansen, så att en jämngrå kalksten faktiskt kan matcha en ådrig marmorbänk. Som ovan. Men om både nyanser och ådringsmönster skiljer sig, blir det nog spretigt.



Kalksten kan variera ganska mycket i nyans, så man får vara noga med att man vet vad man väljer! Här har man ett ganska brett spektrum av nyanser, men det är nog meningen, att skapa ett grafiskt golv på det sättet. Snyggt mot det moderna enkla vita.




Om man väljer stora plattor i badrummet kan man fortsätta med det även i dusch, om man väljer att göra sk kuvertfall istället för att göra småplattor i duschen. (Själva fallet mot avloppet är de långa diagonala strecken i duschen, som utgör det sk kuvertets linjer.)




Och naturligtvis kan man ha kalksten på väggen...




Och naturligtvis inte ett badrumsinlägg om kalksten, utan att ta med detta fina av Ilse Crawford. Fantastiskt snyggt, och här ser man hur fint mässingen står mot den grå stenen. Lovely. Jag läste någonstans att sten varit trendigt nu ett tag, att det borde bli otrendigt snart? Att sten är trendigt fnyser jag åt. Arkitekter har ritat in sten sedan...alltid, och fram till funkisens era (40-50-60-tal) var det helt självklart att sten skulle användas i någon form. I rätt stil, och rätt proportioner, blir det rätt mot huset. Sedan tog fabrikstillverkning och budgetvarianter vid. Och visst går du in i ett klassiskt sekelskifteshus eller funkishus idag och tycker det är helt självklart att det ligger sten på golven? I fönsterbrädorna? Framför öppna spisen? Ritade man in ett material då, skulle det hålla. Och jag tycker att den inställningen (från senast funkisen) att har man lagt ned tid, energi, pengar och jordens resurser på ett så hållbart material som sten (du kan ju inte nöta ut sten så snabbt), ja då är ju tanken att du skall njuta av ditt hallgolv, köksgolv, bänkskiva, badrum, etc etc, längre än att det kan avfärdas som en "trend". Gärna 10-20 år! Så, välj långsiktigt, ta tid på att se ut en ganska tidlös stil som passar just dig och ditt hem när det kommer till de stora valen av ytskikt som inte är målade väggar, och låt dig absolut inte förföras av prat om trendigt eller ej när det kommer till gedigna materialval som sten. Landar alla materialval väl med dig och ditt hem, så blir det stiligt. Och stil är tidlöst.



1 homelife.com.au, 2-4 remodelista.com, 5-6 pinterest

3 kommentarer:

  1. Perfekt inspiration när man står inför badrumsrenovering precis som jag och där temat ska gå i någon sten. Har sneglat på Kalksten sedan tidigare. Utbudet där ute på sten är stort. Av den anledningen har du tips på bra leverantör av sten? Misstänker att du samarbetar med något företag på området.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Thord, ja jag säljer faktiskt sten själv genom min studio. jag köper in från en av Stockholms största grossister. Mvh Karin

      Radera
  2. Så fint! Vad heter modellen/stenen/kulören på kalkstenen som är använd till badrummet högst upp i detta flöde med vitt badkar?

    SvaraRadera