onsdag 24 juni 2015

PLAN FÖR ETT ATTEFALLSHUS



Igår ritade jag på ett fjällhus och idag på en sommarstuga vid havet. Tur att mitt jobb bjuder på spännande uppdrag oavsett säsong. En 25 kvm stor sommarstuga detaljplanerades idag, in i minsta mm. Ett sk Attefallshus. Och olika plandimensioner ger ju olika förutsättningar för rumsindelning. Ska det vara nästan kvadratiskt? Långsmalt 6 x 4 m? Eller riktig avlångt 3,5 x 7 m? Och individuella önskemål ger ytterligare spelrum för en hel massa lösningar. Just detta Attefallshus jag planerat idag har ett par givna villkor; 1) skall ligga med korta sidan/ gaveln med många fönster och altandörrar mot havet, samt 2) ha ingång på lä-sidan på motstående gavel. Och 3) inte överskrida 4,5 m i bredd för att inte se bredare ut än huvudbyggnaden på tomten. Och 4) ha ett barnrum med våningssäng och 5) kökspentry och 6) bäddsoffa för vuxna. (Utedass och dusch-hus löser badrumsfrågan...). Så ett ganska långsmalt hus med ett barnrum och vardagsrum, med fönstergavel mot havet blev det. Tänker mig att gaveln mot havet kan se ut någonting som ovan (lånad bild ej min). Lovely. 




Planlösning för Attefallshus med hall + barnrum + kökspentry + matplats + vardagsrum med bäddsoffa. Ritat av studio karin. Ja, det var sommar sommar sommarkänsla på det. Kan riktigt tycka mig höra vågorna klucka från den där bäddsoffan.



Bild 1 paloma81.blogspot.com, 2 ritning studio karin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar