torsdag 12 mars 2015

VITA VÅRLÖKAR




Så med ens kom våren och flyttade in i studion! Nu ser det snart ut så här. (Obs bild från pinterest.) Vår duktiga trädgårdsmästare tog in ett gäng vackra lökar i trälådor, och nu står de där skira och gröna och väntar på att slå ut sina vackra vita blommor och få komma hem till kunder (läs tills jag snor hem ALLA!). Det är kritvita påskliljor, eller vita narcisser, då mästar-Marie tröttnade på att utbudet överallt var gult gult. 




Lyckliga jag planterade 20 st vita narcisslökar i rabatten i höstas, och jag är så spänd på att få se om de kommer upp senare i vår! Tills dess skall jag ha några i kruka vid dörren....




......och drömma om att det blir så här :)






Bild 1 pinterest, 2 Heaven in a wildflower, 3 bhg

2 kommentarer:

  1. Hej Karin!
    Jag har följt din blogg länge, länge och älskar den. Speciellt sedan ni flyttade till ett gammalt hus. Nu har vi också köpt ett gammal hus, från 1910. Vi skulle behöva måla om invändigt, speciellt snickerierna. Jag har sådana kval. Jag skulle vilja ha kritvitt, är det helt fel i ett gammalt hus? Ska vi bryta färgen? Ska vi använda linoljefärg eller vattenbaserad färg? Hur gjorde ni?
    Tacksam för alla råd jag kan få!
    /Charlotte

    SvaraRadera
  2. Tack Charlotte, vad roligt att du älskar bloggen :) Mmmm, gamla hus har mycket själ, så det är mycket att älska. Vi har använt linoljefärg rakt igenom i de rum vi har hunnit med. Vi har måååånga rum kvar. Men det skall bli linolja i alla rum, då jag älskar looken och doften och kvalitén - den går inte att jämföra. Sidenmatt lyster på snickerier och på väggar. (OBS det är naturligtvis olika linoljefärg på snickerier som på väggar, olika sorters blandningar). Jag valde en vit som var inte så vit som Stockholmsvit/antikvit, men inte så vit som ofärgad 0500-N (neutral vit). Jag lät göra en specialblandning hos leverantören... :) Vi kallade den "halv stockholsvit"! Men linolja gulnar lite, så om du skall satsa på någon vit så är det möjligen lite vitare än vad du vill ha, snarare än att godta en lite för gul från början. Lycka till! // Karin

    SvaraRadera