måndag 29 september 2014

ÄNTLIGEN EN EGEN BARCELONAFÅTÖLJ OCH LESS IS MORE PÅ RIKTIGT



Hej måndag! Ny vecka och en trött men mycket inspirerad inredningsarkitekt slash bloggerska har tagit tag i arbetsveckan igen. Jag har huvudet fullt av en ny upplevelse; Barcelona. Det var visst där jag hamnade på födelsedagen. Klassisk arkitektur i massor, Gaudi förstås, och så klart var jag i den moderna akitekturens startskott och stjärna; German Pavillion i Barcelona av Ludwig Mies van der Rohe. Eller rätt och slätt Barcelonapaviljongen på svenska. Visst blev jag totalt starstruck när jag klev in i den lilla byggnaden, tyst av beundran. Formgiven 1929 och med sina mästerligt snygga linjer och proportioner  är detta en av moderna arkitekturens absolut största ikoner. Mr Mies formgav till paviljongen även en fåtölj, som bekant; den oändligt kända och igenkända Barcelonafåtöljen. Storyn säger att det var för att den spanska kungen och drottningen skulle sitta i dem när de hälsade på i paviljongen. Så visst passade jag på att köpa en egen Barcelonafåtölj när jag var på plats, även om just min fåtölj troligen mest kommer att besittas av döttrarnas Barbie... ;)





PS Visste ni att det ofta återgivna och använda uttrycket "Less is more" myntades av just arkitekten Mies van der Rohe? Och med det menade han helt enkelt att formens renhet var mycket viktig för att uppnå den ultimata estetiken. Detta synsätt låg till grund för hela funktionalismen, eller funkis. Eller modern arkitektur helt enkelt.



Bild studio karin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar