fredag 28 februari 2014

HÅLLBARA MATTSVAR



Hej fredag! Många frågor och kommentarer om mattor blev det, efter detta inlägg. Glad att så många uppskattar inläggen som beror ekologisk inreding och hållbart tänk. Det var så många och bra frågor så jag lyfter dem i ett eget inlägg istället för att endast ha dem i kommentarsfältet.

En läsare hade fått upp ögonen för "icke kemikalisk inredning" och hade lämnat tillbaka två stycken barnmattor till varuhuset för att de luktade så starkt trots vädring. Den ena luktade till och med bensin. Jag kan bara säga: Grattis! Det var det bästa beslutet du kunde ta. Luktar det starkt och illa, så är det din största, bästa och säkraste indikation på att det troligen inte är bra för dig utan består av plast och petrolkemi.

Du som frågade om giftet stannar för alltid i mattan: både och, ja och nej. Brandskydd finns ofta endast på konstgjorda mattor pga brandrisken i plastmaterialet (polyamid, polypropylen etc) och impregneringar avlossas mycket mer i början när mattan är ny. En ullmatta som sagt behövs inte brandskyddas då ullfibern brinner så dåligt. En gammal matta av konstmaterial har troligtvis slitits så mycket att det giftigaste skiktet brandskydd är borta, om den hade det till att börja med. Så den är bättre än en ny i a f. Men en matta som är gjord av plast och har fibrer som avger mikroskopiskt damm av dessa plaster och petrolkemi - ja den mattan har ju för alltid kvar sin status som miljöbov i hemmet. Den är ju gjord så.

En läsare hade ljusgrå soffa, vita väggar, trämöbler, mörkgrå/svart fondvägg och ville ha färgtips på mattan; ljusare grå än soffan, eller aningen mörkare. De kan harmoniera men inte vara samma. Nyanskompisar mellan soffa-matta med liten skillnad. Inte så mörk som den nästansvarta väggen dock.

En läsare hade köpt polypropylen till sina hundar för att de smutsar ned mattorna så. Jag hade också hund förut, och nej jag hade nog inte heller köpt en ullmatta till henne. Dels för att det kostat för mycket för en matta som skulle gå smutsdöden till mötes. Och dels för att det skulle lukta så himla illa, hund och ull är ingen bra kombo. Jag hade fårfällar ibland, tills de luktade för illa och fick bytas ut. Eller under varmare halvåret billiga små trasmattor i bomull som hon bäddade runt med.

Som bild idag har jag en matta jag själv just lagt den order på till kund en Kasthall Rita i lin och ull, färg Greige. Och jag tror att både jag och min kund kommer att bli supernöjda när den levereras. Ser fram emot det. Glad att ni läser och tar till er kära ni!



Bild Kasthall


2 kommentarer:

  1. Det finns ju annars fina trasmattor, om man vill ha något tvättbart i naturmaterial :)

    SvaraRadera
  2. Hjälp! Hur matchar man två äkta mattor? Hur ska man tänka? Vi har ett stort vardagsrum (ca 6*8m) med en stor Nain matta under det stora matsalsbordet. Och nu letar vi ny matta till soffgruppen (ljus soffa). Men vad ska vi välja? En till nain? En helt annan? Ska man försöka matcha färger och mönster? Betydligt mkt svårare att hitta matta nr 2!
    Väldigt tacksam för tips! Tack!

    SvaraRadera