söndag 28 april 2013

LAVENDELHÄCK



Hej söndagkväll! Fint väder och alla så långt ögat nådde var ute och fixade i trädgården. Så även jag. Jag är så trött att jag bara skall stappla in med ett enda ord. Lavendelhäck. Jag ska inte pilla så mycket i den uppvuxna trädgården första året jag lär känna den, det är så spännande att se vad som dyker upp allteftersom. Vi bekantar oss fortfarande med varann, huset och vi. Men en sak var jag säker på, lavendehäck skulle det vara. Trädgårdens entré har en bred grusgång. Och vindlande upp ifrån vägen längs gruset går en stensättning med runda mulliga stora stenar. Och innanför stenarna ett brett fält som bara är täckt med... ja jag och växter alltså... med, med gröna blad på rankor utmed marken. Överallt. Flera kvm över hela den rabatten och fram till stenarna. Så jag har gjort ett litet ingrepp, jag grävde bort ett dike direkt innanför de stora runda stenarna och har påbörjat en lavendelhäck. Så. nu. är. jag. trött. Jag visar ingen bild, för de små babylavendelplantorna och massa brun naken jord är inget kul att se. Så jag lägger istället in lite inspirationsbilder på lavendelhäckar. Jättestora bumliga buxbomsbollar innanför lavendeln vid trädgårdens entré - som ovan - skulle jag vilja ha. Gillar att blanda in lite strama element i allt det sekelskifteslummiga.




Och kan inte ha årets första inspiration för trädgård utan att ta med trädgårdsguden Nordfjell och hans WIJ trädgårdar. Jisses, vad vita björkstammar är fint mot det lila och gruset.




Ni vet favoritlåtar man har? Som när man hör om dem gång på gång, eller efter en tids uppehåll, hör andra ljudslingor eller instrument. Eller tänker på texten annorlunda? Så är det med denna trädgård och mig. Jag älskar hur den är formgiven, och kan titta på detaljerna om och om igen. När jag gjorde i ordning radhusets (som vi lämnade i feb) trädgård så var jag väldigt inspirerad av de raka, tjocka granithällarnas konturer. Nu när jag ska fixa med en sekelskiftesträdgård blir det inga raka granitlinjer, mycket mjukare och rundare. Men likaväl kan jag se inspiration i detta; färgställningen på blommor, hur man blandar höga, låga, resliga och mulliga former i rabatterna. Ljuvligt.




En mer kurvig klassisk lavendelhäck mot grusgång.



Och förresten, apropå WIJ trädgården måste jag bara visa denna, för jag kan inte vänta på att körsbärsblommen (eller äppelblom?) skall slå ut i träden på trädgården! Jisses vad fint det skall bli. God kväll på er.



Bild 1 pinterest, 2-3 WIJ4 pinterest, 5 WIJ

1 kommentar:

  1. Men jösses vilka härliga inspirationsbilder - åker direkt in i spara-mappen!
    Vi har grått hus, och det här var ju bara så snygga färgställningar mot det gråa.

    SvaraRadera