fredag 15 mars 2013

SÅ VAR SUPERFRONT HÄR - LYXFÖRPACKNINGEN TILL DINA IKEASTOMMAR




Igår släpptes de, nya möbelföretaget Superfronts luckor med tillbehör till IKEA stommar. Och det finns ju många lucktillverkare tänker ni? Men icke, här har ni ett gäng designskallar som tänker helt klart åt er, och sätter samman så grymt snygga mönsterfrästa luckor (som passar Ikeas Pax, Faktum och Bestå), med snygga toppskivor i sten, perfekt avvägda fötter som passar olika stilar, och så det jag gillar bäst. Beslagen. Knopparna. Pricken över i:et lyxelimojjet som gör en materialtokig inredningsarkitekt som jag bara helt tokig. Eller vad sägs om knoppar och handtag i mässing, koppar, runda marmorbollar, grovt gediget läder, metallnitar? Ah! Alltså. Bara för vem som helst att blunda och peka och så blir svennebananhemmet ett hem i lyxförpackning. Eller Ikea i Prada som chefdesignern själv säger i detta inlägg som legat i topp några veckor nu. Fast jag får be om ursäkt för min dåliga kamera, den är inte sams med belyst innemiljö kvällstid. Men det får vi förbise. 




Jag tror att det är helhetstänket som gör att jag gillar konceptet så bra. Som ovan. Ett harlekinrutigt sideboard (ja, Ikeastomme) med kalkstenstopp och kopparknoppar. Undrar om harlekinrutorna är min nya favorit? Hur skall jag bestämma mig (beslutsångest)?




Detta sideboard i låg variant med svarta kaxiga luckor och carraratop med läder-och-koppar-nitade handtag var mångas absoluta stylingfavorit. Den ena efter den andra passerade bakom min rygg när jag slogs med kameran och tisslade om det. 




Vitt och koppar, eller vitt och mässing. Högre sideboardskåp eller garderobsluckor med vackra grafiska mönsterfräsningar får en extra dimension med beslagen. Kopparfjärilar till tjejernas rum, check. 20 st, check. Art Deco/solfjädermönstret är också en favorit.




Och så fräckt turkospetroleumgrönt kök med carraraskiva och mässingsho (!!!love it!!) och mässingskran. Jaa, du. Ikea bas, personlig utformning som kan bli helt individuellt med alla olika kombinationer, design in i minsta detalj, hållbarhet (uppgradera ditt befintliga kök och behåll stommarna = bra miljötänk), genuina materialval, och ett företag som siktar på att hålla bra priser... What's not to like? Me like, och det kommer ni att bli varse här framöver.


Superfront finns nu på nätet, här, och de har ett showroom i Moodgallerian i en månad fr o m idag.


Bild studio karin


7 kommentarer:

  1. Så otroligt snyggt! Har bestämt mig, nu blir det ett sideboard på Ikeastommar med Superfrontluckor vita Harlekin! Blir dock lite förvirrad när jag tittar på Ikea på nätet. Om jag vill ha en stomme som är t.ex. 180 (längd) x 70 (höjd) x 40 (djup), ska jag då välja Bestå eller Faktum? Karin, vad säger du? / Undrar Ann i Gbg.

    SvaraRadera
  2. Looooooove it!!!

    SvaraRadera
  3. Hej Ann, jag vidarebefodrade frågan till chefsdesigner Mick Born som svarar:

    "Hej Ann i Gbg. Kul att du gillar Superfront! Du skall absolut ha Bestå till de måtten du skriver. En Ikeastomme som är 120 bred, 64 hög och 40 djup. Och en stomme som är 60 bred, 64 hög och 40 djup. Dessa kopplar du ihop till 180 bred. Sedan kan du ställa dom på Superfronts sockel (plinth) Då har du en totalhöjd på 71cm."

    Så där har du svaret, jag tror det blir kanonsnyggt hos dig!

    Karin

    SvaraRadera
  4. Shit vad snyggt! Måste undersökas.

    Johanna

    SvaraRadera
  5. Åh vilket bra tips - älskar!
    Vet du möjligtvis om deras olika knoppar fungerar på Billy-bokhyllornas dörrar?

    Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym, jag kollade med ägaren Mick Born, som svarar:

    "Absolut! Man borrar själv hålen där man vill ha dom. De Superfront-handtag som fästes med 2 skruvar (Wire och Trunk) har en cc på 128, dvs en svensk standard så att man skall kunna byta ut sina befintliga handtag."

    Lycka till :)

    Karin

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Jag letar efter en leverantör som säljer undermonterade diskhoar i mässing, precis som på bilden i detta inlägg. Vet du vart den kommer i från? Blandaren är en tapwell men vart kan hon vara ifrån?

    SvaraRadera