onsdag 30 oktober 2013

HALLOWEEN KALAS INSPIRATION - VINTAGE




Hej! Denna vecka har bloggen skollovsstängt, så jag lyfter fram ett inlägg från förra året om Halloween pynt och tips som inspiration. Happy Halloween på er :) kram


Denna vecka har vi Halloween kalas hemma till barnen. (Kalaset som vi hade i vår förra bostad och pysseltips ser du här, hur mina vimplar blev där ser du här.) Så jag är ute och jagar halloweeninspiration på nätet. Jag är inte mycket för orange plast, och den färdiga dekor man finner i butikerna mest... Kanske kommer det sig av mina år i England, där jag brukade fira Halloween i ett myyyycket elegant hus (mansion) i Wimbledon i London. Den engelska kulturen hade mycket av den mer klassiska vintage Halloween dekoren. Så här lyfter jag den mer vintage-aktiga Halloweenen-stilen. Det är spökigt och dammigt, och gammeldags. Florsocker "dammiga" muffins är ett måste! Och vimplarna skall jag försöka göra med barnen. De älskar att pyssla och vi har en hel ledig vecka framför oss :)




Girlanger är bra. Lätta att göra. Och så kan man smyga på en och annan spindel, barnen kräver nog obligatorisk närvaro av spindlar. De har ju hunnit skapa sin (ganska kommersiella) plastbild av vad Halloween ska vara. Men nu har de en ...... uber-estet till mamma som gillar att dekorera på sitt sätt ha ha




Vackert och gammelspökigt. Lappar till barnens godispåse eller sittplats? Kan göras med brun papp och stämplar - vi har nog någon spökig stämpel hemma.




En spökig bild i en ram. Kanske med ledtrådar till var skatten/godiset ligger?





Svart godis i massor.





Och så ska vi fixa några fina påsar till godiset.




Naturligtvis några pumpor ska vi ha. Sen är vi hemma. Japp, en vecka kvar, lediga barn, DIY pyssel och halloween-spök-stök står på schemat!



Bilder 1-7 etsy, 8 här


3 kommentarer:

  1. Hej Karin!

    Jag har precis hittat till din fantastiska blogg - Tack!

    Jag har en liten fundering som jag undrar om du kan hjalpa mig med. Laste precis ditt inlagg fran 17 september 2011 om vit vaggfarg och om hur den svenska standarden numera ar 0500-N, dvs 5pct svart pigment och inget gult. Exakt den fargen skulle jag vilja ha nu nar jag ska fixa till min lagenhet. Saken ar dock den att lagenheten ligger i London. Ser att du har jobbat i London tidigare - har du mojligtvis nagot tips pa mostvarande farg jag kan anvanda? Hela min lagenhet ar for tillfallet malad i den klassiskt brittiska fargen Magnolia och efter 5ar har jag fatt nog av allt det gula!

    Tack pa forhand och trevlig helg!

    Mvh
    Karin

    SvaraRadera
  2. Hej! koden är NCS, som är en svensk uppfinning men som används globalt. Det skall gå att få NCSfärger i England, även om de oftast använder sig av färdiga namn och färdigblandade namn på kulörer och inte sifferkoderna från NCS. Men, som sagt, NCS är globalt, så du kan ju se om du hittar en färgleverantör. Dulux (som finns i England) bryter absolut i NCS! Haha, jag kommer ihåg Magnolia! Det är engelsk standard, och ja, den är ganska gul :) Lycka till!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Ah tack sa jattemycket! Det har later lovande, nu ska jag jag leta reda pa ratt farg!
    Tack!!
    Karin

    SvaraRadera