torsdag 20 september 2012

JAG ÄLSKAR SCENOGRAFI



Jag har en sån förkärlek för scenografi, hade jag inte blivit inredningsarkitekt hade jag jobbat med det. Att inreda miljöer för teater, film, fotografering, tv - vad som helst. Jag älskar hur miljön runt om objektet som skall framhävas (=skådespelaren, modellen, handlingen) berättar en story i sig själv och dessutom förstärker upplevelsen. Så är det alltid. När jag tittar på tv kommer jag på mig själv med att titta från vänster nederkant av tv-rutan-upp-längs-överkanten-åt-höger-och-sen-ned-i-högra-hörnet. Som ett fyrkantigt upp-och-nedvänt U. Ni förstår säkert. Runt om själva fokus alltså. Jag bara tar in allt; dörrar, tapeter, hur förstärker de känslan, tittar på detaljerna i bakgrunden som vaser, krukor, tavlor, trappan, trappräcket, fönster, är det skavigt, är det polerat... Allt. Jag kan minnas bakgrunder i filmerna bättre än handlingen. Kings Speech; lite oklar över hur kungen hamnade där hos logopeden - men jag kan se den skaviga grå bakgunden med trasig tapet och den nedsuttna chesterfieldsoffan, soffbordet och cigarrfaten glasklart! Well, när jag såg bilden ovan så är det just sån poesi jag går igång på; scenografin (vacker arkitektur och skira spröjsdörrarna i möte) förstärker och sjunger ihop med handlingen (vacker flicka med skira lockar och halsband). Det är Pale Cloud som är avsändaren av dessa fantastiska bilder. Barnkläder som finns bl a på NK. (Jag brukar aldrig visa kläder här, men nu var jag bara tvungen, är så kär. Tar en av varje tack :) Eller två av varje blir det ju... )




Och ser ni, de har ju fotat hemma hos mig! (eller, not.) I wish! (Mycket svengelska idag, sorry sorry) En väldigt duktig stylist som har totat ihop kläder och bakrundsmiljö tycker jag. Jaha, ett sidospår idag, se det som drömmande inspiration! kram o go natt :)



Bilder Pale Cloud

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar