onsdag 16 maj 2012

KÖKSÖ SOM EN KÖPMANDISK



En stilen som vi ser mycket av just nu, och som jag själv är väldigt svag för, är den med lite vintagecharm. Helst uppblandat med modernt så att det inte blir så ...gulligt. Fräscht och vitt, modern bas plus vintageinspirerat. Så kan man beskriva det kanske, min favoritstil. Ett kök som vill köra vintageinspirerad köksö kan göra den mer som en köpmandisk. Och en liten liten detalj får den att kännas just som köpmandisk. Kan du gissa vilken? Sockeln. Titta på sockeln i köksön ovanför, den är utanpåliggande istället för indragen under skåpen som vi brukar göra i kök. (För att få plats med fötterna...) Men om man tycker det är ok att tårna går emot, och man satsar mer på det estetiska, då kan du göra så här. Ovan en rak sockel, för lite lagom / stram vintageflört. Kan med fördel också kombineras med....




......raka luckor som här, för den som inte vill ha profilerade luckor. Detta är mitt drömkök tror jag mig ha tjatat om :) Detta kök passar absolut både sekelskifteshemmet och i den modernare arkitekturen från 30-40-50-60-talen. (Men nutida ubermoderna 2000-tals glaslådor skall inte tolka detta som modernt nog).



Och har man ett sekelskifteshem och verkligen vill ha sekelskiftescharm, då väljer man en sockel som förstärker det. Den lilla detaljen som en sockel ändå är väljer man då som profilerad, och se så stor skillnad det blir mot den översta bilden med rak sockel. Här har man också valt djupare profil i sina käksluckor för att ytterligare gå mer i den äldre stilen. Alla tre stilarna är fina; hårfin byggskillnad men oändligt stor estetisk skillnad :)


PS Har du inte ett kök stort nog för köpmandisk? Titta på Hus & Hem bloggen idag vad jag tipsar om då, klicka här.


Bild 1 här, 2 Kvänum, 3 Fjelkners

1 kommentar:

  1. Nej, usch! Så opraktiskt att slå i tårna varje gång! Det går faktiskt att kombinera funktion med utseende...
    Köksöar är dock otroligt överskattade och tar upp en väldig plats som ett stort schabrak mitt i köket. Nej tack.

    SvaraRadera