fredag 27 april 2012

ATT TROLLA FRAM ETT NYTT RUM HEMMA - ELLER FÖNSTER INNE



Ibland är man ett rum för kort. Eller, är man inte alltid det :) Men ibland gör jag uppdrag åt familjer där man måste ta tag i saken, och ekonomin att flytta finns inte. Eller man vill inte lämna sitt fina hus som man äääääntligen renoverat klart. Så kommer ett barn till. Eller nåt. Och man vill så gärna att skoltjejen eller nya bebben (efter ett tag) eller vem det nu kan vara ska få ett eget rum. En klädkammare eller ett fönsterlöstrum i fil till andra rum med fönster kan lätt göras om till ett "riktigt eget rum". Om man sätter upp fönster i innerväggarna som gränsar ut till ett rum som har dagsljus. Hittade bilderna ovan på hemnet, och de är ett vackert bokexempel på hur man kan göra. Har du äldre arkitektur i hemmet, så köp ett fönster på byggnadsvården eller Blocket och låt sätta in i väggen. Vipps är klädkammaren eller vad den nu var ett eget rum med fönster och dagsljus.



En bonus är ju att fönstret och dörren tillför något vackert även till sin utsida, här ovan vardagsrummet. Och det rummet får en ganska spännande fondvägg. I detta hem har man även valt gamla dörrar med glas för att addera ytterligare dagsljus i det lilla nya rummet intill. Jag tycker att kökets-vardagsrummets-och-hallens (inte i bild) layout skvallrar om att det nya barnrummet har varit en jungfrugång tidigare?...




Och nu är det långsmala utrymmet ett helt barnrum :) Och har ni sett så vackra utskurna intarsior i skåpdörrarna på bokhyllan! Wow.





Även i hallen har man "knyckt" dagsljus vidare från ett annat rum. Så snyggt, och så smart. Det var dagens lilla bostadsglutt, åh det är fredag och soooooooool ute! Och veckans lopp är på mållinjen, snart är det bara mys pys helg :) kram på er


Bild Magnusson mäkleri



PS Jag jobbar på att ändra alla Kategorier i högerspalten... det kommer att ta ett tag, men är meningen att ni (och jag!!) skall hitta bättre i djungeln av teman och ord jag har babblat ur mig. Så ha tålamod, det kommer att vara stökigt - och lååååång spalt - ett tag i Kategori-spalten. Ett par dagar framåt sen är den kort och koncis och lättorienterad igen, hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar