torsdag 8 mars 2012

SÖKER DU BORDSBEN





Ja, denna vecka blev lite av en bord och designstol vecka verkar det som... :) Så här kommer en spinoff fråga på det, var kan man hitta snygga bordsben? Visst, IKEA har massa, men vill man leta i vidare cirklar så är dessa ett hett tips. Dessa snupersnygga bordsben - eller benbockar - kommer från danska Hay och finns bl a att beställa här.






En annan variant är ju att leta på Blocket, Tradera, e-bay, laurits och liknande efter original bordsben. Antingen köper du bara bordsben, eller ett helt matbord och använd dess ben. Ovan ett par metallben från ett slaktat Superellips bord, men det finns ju en uppsjö med liknande kopior.



Exempelvis hos Habo, som också har fler olika sorter av mer vanliga bordsben, raka, runda, metalliga.... Något jag gjorde en gång var att gå till ett metallverk, och bad dem såga av några mässingsrör i den längd jag behövde. Snickare har trävarianter. Det var lite idéer, hoppas du hittar på något fint!



Bild 1 HAY via Urban Living,  2 e-bay, 3 Nationalmuseum, 4 här, 5 Habo

3 kommentarer:

  1. Underbart Karin! Jag niger och tackar för tipsen utifrån min fråga! :) Hays ben är supersnygga men tar för mycket plats och skrivbordet ska dessutom stå i ett hörne... tyvärr!

    Skivan till skrivbordet vi gör är så tung så det måste bli något stadigt. Från början var jag inne på tjocka reglar i trä och måla dom vita, samma som skivan men jag vet inte hur man ska sätta fast dom då, det måste ju bli stabilt! Jag ser att Habo har ett tänkbart som man sätter i hörnet, ett fyrkantigt. Ska kolla upp det, det finns flera butiker i närheten där jag bor på deras återförsäljningslista.
    Kram på dig och tack igen!

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    Bordsbenen på bild nummer 2 var kommer de ifrån?
    Mvh
    /Kurre

    SvaraRadera
  3. Hej Kurre, som det står under bilden kommer de bilderna från Blocket och nätbutiker. Kommer inte ihåg var just de benen låg ute på auktion, men kanske var det lauritz.com? Just den auktionen var igång när inlägget skrevs i mars. Just Superellips-benen hittar du på nätauktioner som säljer original, så jag skulle leta på lauritz, bukowskismarket etc. Lycka till!

    Mvh Karin

    SvaraRadera