söndag 30 oktober 2011

FINPORSLIN OCH SÖNDAGSSERVISEN




Jag älskar antikt kinesiskt finporslin. När jag står och tummar på något vackert stort fat i en antikhandel kan jag bli så sugen. Men jag har inget att matcha det med. Jag har nämligen länge samlat på ett annat "finporslin", som tjejer brukar göra. Min kära mor började samla den servisen åt mig i tidernas begynnelse när jag var väldigt ung ;)  Min samling påbörjades redan 1991 när den kom ut, designad för Rörstrand......




......och det är förstås Nobelservisen av Karin Björquist. Jag har dussinet tallrikar i vitt och blått (stora, små, mellan), och de flesta glas, och någon servisskål. Någon gul tallrik, och den gröna föll aldrig på läppen. Så jag har mest vitt och blått alltså. Och nu har jag dukat med denna servis i hela mitt vuxna liv. Nu skulle jag gärna bryta av med något, göra något nytt, på mitt eget sätt. (Man får väl unna sig förändring?) Ibland känns det som att man möblerat ett rum med möbler från samma butik när allt är i samma serie på bordet, om ni förstår vad jag menar. Jag behöver dessutom nytt vardagsporslin hemma, och tänkte slå två flugor i en smäll. Jag köper ett där jag kan ta ut min längtan efter det klassiska blommiga blåvita kina:t, och satsar samtidigt på en sort som jag kan matcha med mitt modernare Nobel porslin! Så kan jag
1. Variera mig
2. Matcha och duka med allt samtidigt om jag har urtifurton gäster, och
3. Få utlopp för de där inköpsimpulserna när jag håller i vackra blommiga antika kina-fat :)
Men hur får jag ihop Nobel + blåvitt kina?


Kollage studio karin

Ta-da! Titta här, det gäller att hitta gemensamma nämnare. Jag har blått + vitt + guld. Så jag får leta det i klassisk form. Ostindia t ex, det har önskat blåvitt blommönster som jag saknar, och dessutom en guldbrun rand i kanten som gifter ihop sig med mina blåa och vita Nobeltallrikar! Säkert ett helgerån att mixa, men stileklektisism är ju tillåten i möbelvalen, så varför inte på bordet?


 Kollage studio karin

Resultatet skulle bli så här: Mina Nobeltallrikar + mina Nobelglas + antikt kinafat (uppe till hö) + Ostindia tallrikar. Jag har matchat en stor Ostindiatallrik med en liten vit Nobeltallrik, och vice versa en stor vit Nobeltallrik med en liten Ostindiatallrik om ni kikar noga. Ser hur kul ut som helst! Modernt möter klassiskt möter moi :) Ska genast bege mig till NKs porslinsavdelning och springa runt och mixa och matcha och se vad som händer... Trevligaste finaste söndagen önskar jag er!










1 kommentar:

  1. Roligt och verkligen personligt... Själv har jag Ostindia hemma och är jättenöjd med den!
    Johanna

    SvaraRadera