onsdag 6 april 2011

MARITIMT



Hej bloggvänner, ikväll ska jag iväg på en presentation och jag bjuder er på en liten förhandsvisning. Jag har designat ett nytt koncept åt min Brf här i Saltsjöbaden, till Gemensahetslokalen. Och lite på temat "vad vill huset ha för stil" som jag även skrev om i söndags har detta koncept tagit sig form utifrån husets förutsättningar. Huset är ett träsponthus, som ligger ett par hundra meter från havet och en båtklubb, samt skall förhoppningsvis nyttjas av många olika människor. Så huset får en neutral och enkel framtoning eftersom smaken är ju bekant som baken. Stilen föll rätt naturligt på ett maritimt tema på grund av sitt läge nära havet. Nu är det inte sagt att alla vi som bor nära kusten skall ha maritimt hemma (det har inte jag exempelvis!) men denna festlokal bebos ju inte av någon, så därför fick läget alltså sätta tonen.

FÖRE

.......Ja, vad ska jag säga. Ingen vidare inspiration att bjuda på kalas i detta rum.

moodboard studio karin

EFTER. Förslaget är rätt så enkelt i sitt utförande. För den enkla, maritima känslan täcks alla väggar med slätspont som lackas vit, och på golvet läggs ett ekplank-golv. I ett sånt här utrymme måste golvet lackas, olja kan bli lite förstört och man måste dessutom olja golvet någon gång per år. Men om man vill ha en matt oljelook så finns det ju andra alternativ, tex en matt vaxlack som ger samma optiska intryck och är mycket mer lättskött. Även om grunden är enkel och vit, så ligger konsten i att få till en speciell stil i detaljerna. Här blir det köksbeslag, lampor och kuddar som får vara tonsättare. (Bilder på moodboardet från Ballingslöv, Mio, tyger och kruka Ralph Lauren Home) För att förankra lokalens plats är den stora svartvita tavlan ett svartvitt foto från båtviken nedanför.


Och den nya Spa-delen blir så här när den tolkas om i samma stil. Ljusa materialval, stenklinker på golvet, vita väggar. Ni kommer väl ihåg mitt budget tips att man kan ta alla väggar i enkla, billiga vita kakelplattor, och spara en vägg till dyrare mosaik. Utrymmet stylas med trämöbler och trivseldetaljer som vackra stearinljus. Loungemöbler som passar både ute och inne så att de kan flyta emellan beroende på var man sitter. Båtbilden på moodboardet är det vi ser nedanför Brf:en på sommaren - och guuuuud vad jag längtar tills det ser ut så!
Trevlig kväll alla, ni vet var jag gör :)

5 kommentarer:

  1. Vad fint du gjort. Så roligt att göra det just till din egen Brf. Hoppas det blir verklighet snart så ni kan ha trevliga fester där till sommaren. Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Hej, vilket fint koncept. Passar bra i min sommarstuga i skärgården. Tack för inspirationen som vanligt :)
    Johanna

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att se :) Hoppas det blir av.
    mvh Anna

    SvaraRadera
  4. Ser väääldigt snyggt ut! Jag är egentligen inte någon stor fan av den maritima stilen (kanske för att jag inte har något skärgårdsställe... ;)), men du lyckas nästan omvända mig! Nu börjar jag riktigt längta till sommaren...
    Kram, Susanne

    SvaraRadera
  5. Hej tjejer, tack tack :) Ja Linda det är extra roligt när man får nyttja projekt man själv designat!
    Och Susanne, förstår precis vad du menar. Jag gillar långtifrån alla stilar jag jobbar med eller får i uppdrag. Men när man fått ihop hus, kringmiljö och de inneboende i ett koncept så blir det ofta bra ändå - det blir harmoni (även om man inte föredrar den stilen själv) :)

    kram Karin

    SvaraRadera