onsdag 22 september 2010

KONST




Hej onsdag

Jag har inte så mycket konst hemma på väggarna, mest för att jag aldrig hittar det jag vill ha. Jag är inte så road av att köpa konst på IKEA även om endel verk är jättefina, mest för att det ser ut som "hemma hos alla andra"... (Undantaget de begränsade upplagorna de hade, förstås!) Konst skall vara personligt utvald, konst man gillar eller har stött på i något sammanhang och därför köpte verket, eller en gåva, någon man känner har målat, värdefullt... Allt annant än "måste ha något att hänga på väggen och köpte den här" alltså. Men det är svårt. Min personlige favorit är graffitikonstnären Banksy, och jag har en jättesnygg coffetable bok med hans konst hemma där jag ibland läser hans anekdoter om hur motivet uppstod eller målades dit.




Den här bilden är snarlik den jag har i mitt arbetsrum (du ser det inlägget här ). Det är samma flicka men här står hon under en trappa där det står "There is always hope". Banksy har ju rätt roliga kommentarer till det civila samhället, på poliser framförallt, och kungahuset i England brukar få sig en och annan "By appointment to her majesty the Queen" sprayad någonstans i den engelska huvudstaden. Jag läste kontvetenskap en gång i tiden, och det här är rätt långt ifrån sådan konst. Men den är ju så underhållande, och den stora skalan är ju lite kittlande. Och motiven med barnen är rätt söta dessutom... Och arkitekter är väl ofta lite svaga för betong? Alla tavlor kommer ifrån wall44
och de kan jag verkligen rekommendera i fråga om kvalitet och service.





Polistavlan är ju rätt sedd i interiörer nuförtiden, har sett den i flera magasin. Flickan ovanför heter Crying in the rain och är som en graffitiversion på de gråtande barock-barnen med brun bakgrund som var poppis på 80-talet - kommer ni ihåg dem? Iiiisch.

Önskar er en fin dag, här skiner solen!

1 kommentar:

  1. De är ju för coola! Har länge velat ha en, tack för tipset. // :) Ann

    SvaraRadera